Thuiswerken heeft zo zijn voordelen. Altijd je favoriete koffie binnen handbereik, je dagen zelf kunnen indelen en geen last hebben van storende collega’s. Maar er zit ook een keerzijde aan: de grens tussen werk en privé wordt flinterdun. Met als gevolg dat je na het avondeten nog aan het mailen bent, een verslag naleest op zaterdagochtend en het gevoel hebt altijd aan te staan. Hoe kom je daarvan af? 

Veel mensen worden van thuiswerken productiever. Zijn de kinderen om lunchtijd thuis, dan neem je uitgebreid de tijd voor hen en werk je gewoon ‘s avonds nog even door. Ben je meteen van de after-lunch-dip af!

Het is in principe zelfs mogelijk om vanonder je palmboom werk gedaan te krijgen, terwijl je ondertussen vakantie-uren overhoudt voor je gezinsreis later dit jaar. Het bevalt je wel, dat hybride werken.

Maar… 

Dat jij de hele dag bereikbaar bent en kunt werken waar je maar wilt, kan ook een nadeel zijn. Het kan zomaar zijn dat jij al bij het ontbijt door je werkmail scrolt. Of dat ‘s avonds de laatste werkdingen afronden vaste prik is geworden. En omdat je collega’s doorhebben dat jij regelmatig nog na het avondeten achter je laptop zit, sturen ze je ook gerust om die tijd nog een e-mail. Jij reageert altijd lekker snel.

Kortom: voor je het weet sta je altijd aan. Misschien zelfs zo erg dat je nog net niet droomt over de facturen die je tot diep in de avond aan het verwerken was. 

Waarom sta ik altijd aan?

Vaak is er een reden dat jij doorwerkt of dat je ‘s nachts nog met werkproblemen in je maag zit. Altijd aan staan komt ergens vandaan. 

  • Misschien heeft het ermee te maken dat jij structureel te veel werk in je agenda hebt staan. Je planning is dan niet realistisch. Dit vraagt om een slim timemanagement-systeem (of een goed boek met praktische tips: ‘Elke dag om 15:00 Uur Klaar’ bijvoorbeeld). 
  • Of misschien staan je collega’s net als jij altijd aan. Het is doodnormaal voor jullie team om elkaar dag en nacht te kunnen bereiken. Als jij daar niet aan meedoet, dan krijg je dat zeker te horen. Denk je. 
  • Of misschien wil je een goede indruk maken en hoop je dat voor elkaar te krijgen door overal bereikbaar te zijn.
  • Het kan ook zijn dat je werk-privébalans te veel de thuiskant op geschoten is. Je wordt bijvoorbeeld onder werktijd zoveel gestoord door de kletskous die je buurvrouw heet of de kinderen die iets van je willen dat je vaak ‘s avonds werk in te halen hebt. (In dat geval: wees assertief en geef ook aan het thuisfront (en je buurvrouw) je grenzen aan.

Waarom je niet altijd aan wilt staan

Pauzes, vrije dagen en verplichte vakantie-uren zijn niet voor niets in het leven geroepen. Je hebt vrije tijd en ontspanning nodig om op andere momenten geïnspireerd en gefocust te kunnen werken. 

Hoe onschuldig het ook lijkt als jij bij het ontbijt het nieuwste projectvoorstel van je collega leest, er schuilt een gevaar in. Het betekent dat jouw ontbijtmoment geen écht vrij moment is. En dat je niet meer écht van je Netflix-serie geniet omdat je ondertussen met een half oog de groepsapp van werk in de gaten houdt. 

Ook in je “vrije” tijd ben je bezig met wat er zich zoal afspeelt op je werkplek. Dat maakt dat je minder goed tot rust komt. Wordt je thuisfront niet blij van en uiteindelijk je werkgever ook niet. 

Altijd aan staan zorgt hiervoor

Haal even diep adem. We moeten je iets vertellen over de gevolgen van altijd maar aan staan. Die zijn niet mis:

  • Je hebt een grotere kans op stress en burn-out of klachten die daarbij passen. 
  • Je kunt last krijgen van chronische stress doordat je altijd op je hoede bent of er een nieuwe e-mail, appje, telefoontje of verzoek binnenkomt.
  • Je raakt eerder overprikkeld en bent daardoor sneller geïrriteerd. 
  • Je kunt je minder goed concentreren, omdat je gewend bent om tijdens je werktaken onderbroken te worden en je snel ergens anders op te storten.
  • De kwaliteit van je werk gaat achteruit, omdat je er niet met je volle aandacht bij bent. 
  • Je doet langer over je werk. Je krijgt meer gedaan als je langere tijd gefocust aan één taak werken dan als ze voor elk wissewasje taken uit hun handen laten vallen. Altijd aan staan komt je productiviteit niet ten goede

Stoppen met dat altijd aan staan dus!

Hoe kun je vaker ‘uit’ staan? 7 tips

“Had ik maar een uitknop!”, verzucht je misschien soms als je ‘s avonds in bed naar het plafond ligt te staren. Surprise, surprise: die heb je! Deze tips helpen je om de balans te herstellen en minder vaak aan te staan. 

Tip 1. Zet je notificaties uit

Hoe fijn zou het zijn als je minder vaak gestoord wordt op een dag? Je collega die voor kleine dingetjes aanklopt buiten de deur houden op kantoor, is lastig. Maar je telefoon heeft wel een letterlijke uitknop. Rust is maar een paar instellingen van je verwijderd!

Wat je te doen staat, is simpel. Schakel je notificaties zoveel mogelijk uit. Doe dat bijvoorbeeld voor social-media-apps, voor WhatsApp en ook voor e-mails die op je telefoon binnenkomen. Spreek eventueel met directe collega’s of met het thuisfront af dat ze voor spoedjes kunnen bellen of sms’en. 

Tip 2. Ga anders met je e-mail om

Het is nergens voor nodig om elk kwartier je inbox voor je te hebben. De meeste e-mails kunnen best even op een antwoord wachten. Leer jezelf aan om op drie gezette momenten op een dag je e-mail te checken. Sluit buiten die momenten om je inbox af. Stel ook in dat je geen pop-ups voor nieuwe mailtjes meer krijgt. Als er iets storend is, dan zijn het die reminders wel!

Verder helpt het als je je e-mail verwerkt volgens het OHIO-principe. Dat staat voor Only Handle It Once. Dus: lees een e-mail één keer en bepaal dan wat je ermee doet (direct terugmailen, in je takenlijst zetten, deleten, etc.). Dan hoef je ook niet in je hoofd de hele tijd bezig te zijn met de waslijst aan onbeantwoorde e-mails. 

Tip 3. Wees eerlijk: hoe dringend is het?

Als je collega jou gestrest opbelt over een boze opdrachtgever, dan voelt het waarschijnlijk heel dringend om daar nu iets mee te doen. Maar wat dringend voelt, hoeft dat niet te zijn

Hoe verleidelijk het ook is om direct in de actiemodus te schieten (‘Joh, dat mailtje is zo verstuurd!’), doe het niet. Geef het aan als iemand je onterecht stoort, en laat weten wanneer je er wél tijd voor hebt. 

Zeg bijvoorbeeld:

‘Ik heb nu een vrije dag, maar ik kijk er graag morgenochtend naar.’

Of: 

‘Vind je het goed als ik er maandag op terugkom? Het klinkt alsof het geen grote spoed heeft. Dan kan ik nu tijd met mijn kinderen doorbrengen.’

Je zult merken dat het voor je collega’s fijn is dat je duidelijk bent. Zo weten zij ook beter waar ze aan toe zijn en voorkom je frustraties in de samenwerking.

Tip 4. Opper het idee van een 1-op-1-lijst

In plaats van dat je collega jou tien keer stoort met een kleine vraag, kan ze je ook één keer storen met tien vragen. Dat scheelt negen stoormomenten en veel kostbare werktijd, terwijl zij alsnog antwoord krijgt op al haar vragen. 

Dit kun je regelen met een 1-op-1-lijst: een lijst waarop je voor elke directe collega bijhoudt welke vragen je voor diegene hebt. Je spaart dan je vragen op totdat je er een aantal hebt staan. Het is prettig voor jou als je collega’s dit doen, maar je kunt dit natuurlijk zelf ook doen als jij iets van collega’s wilt weten. 

Tip 5. Ruim je werkplek op na de werkdag

‘Nog even snel iets doen’ is extra makkelijk als de laptop altijd opengeklapt op de eettafel staat. Wen jezelf daarom aan om je werkplek na werktijd op te ruimen. Klap de laptop dicht, haal belangrijke papieren van tafel en leg ook je agenda weg. Zo kun je de werkdag beter afsluiten. 

Wil je het helemaal goed aanpakken? Neem dan een telefoon met dual-sim. Dan ben je na werktijd zelfs helemaal niet meer bereikbaar voor werkdingen.

Tip 6. Spreek af wanneer je werkt

In deze tijd van hybride werken kan het verleidelijk zijn om dingen af te maken in je privétijd. Heb jij daar een handje van? Bepaal wat jouw werkuren op een dag zijn. Dat geeft je houvast om niet té lang door te gaan. 

Overigens kan het ook helpen als je die werktijden met je baas afstemt. Geef aan dat je liever niet meer in het weekend of ‘s avonds nog dingen oppakt. Vertel ook in welke situaties je baas je wel mag storen en hoe hij dat dan het beste kan doen.

Bijvoorbeeld:

‘Ik zal mijn inbox na 18.00 uur niet meer lezen. Alleen als de website crasht na 18.00 uur, ben ik uiteraard wel beschikbaar. Kun je het me in dat geval laten weten door te bellen?’

Tip 7. Leer jezelf aan realistisch te plannen

Komt het altijd aan staan bij jou doordat je te veel taken op een dag plant? Oefen dan met realistischere takenlijsten maken. Wat daarbij helpt, is om een week bij te houden hoeveel tijd je aan bepaalde terugkerende taken kwijt bent. Op basis daarvan kun je een betere inschatting maken. 

Wen jezelf verder aan om in een waterdicht timemanagementsysteem (een agenda + takenlijst) te noteren wat je wanneer doet. Maak taken daarbij zo concreet mogelijk. Dus niet ‘Programma van Eisen maken’, wel ‘Inleiding Programma van Eisen uitwerken’. 

Meer tips voor slim plannen? 

Is die planning waar het bij jou misgaat? Wij hebben tips voor je. Volg Tijdwinst en Björn Deusings op Instagram en krijg elke dag tips voorgeschoteld die jou helpen om je planning beter op orde te hebben en meer gedaan te krijgen in minder tijd. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Tijdwinst.com (@tijdwinst)

Mensen vroegen ook | Veelgestelde vragen over altijd aan staan

  • Wat kun je doen tegen het opgejaagde gevoel in je lichaam?

    Eén woord, vier letters: rust. Ga zitten in plaats van als een kip zonder kop rond te rennen. Het helpt om er pen en papier bij te pakken en op te schrijven wat er allemaal door je hoofd gaat aan verplichtingen en mag-ik-niet-vergeten-dingen. Las daarvoor een braindump in van een half uur. Dan heb je beter zicht op je verplichtingen, kun je ze waar nodig een plek in je agenda geven en wordt je hoofd rustiger.
  • Waarom heb ik een opgejaagd gevoel?

    Dit heeft er vaak mee te maken dat we in een tijd leven waarin je overal bereikbaar kunt zijn en daardoor altijd aan staat. Met je telefoon in je broekzak kun je zelfs in de supermarkt nog werkmails afhandelen of op vakantie verzoekjes aannemen van collega’s. Die continue prikkeling kan een opgejaagd gevoel veroorzaken.
  • Waarom ben ik constant zenuwachtig?

    Als je de hele dag aan staat (dus: in de startblokken staat om dingen op te pakken), dan heb je nooit echt rust. Zelfs als je met iets ontspannends bezig bent, sta je klaar voor eventuele verstoorders van jouw rusttijd. Dit zorgt voor een zenuwachtig gevoel.
  • Waar worden mensen rustig van?

    Dat verschilt van persoon tot persoon. De één wordt rustig van een uur roeren in een risottopan. De ander wordt eerder rustig van met een goed boek in de zon zitten of een rondje hardlopen in de buitenlucht. Dus kijk vooral waar jij je goed bij voelt. Wat in het algemeen helpt voor meer rust in je hoofd, is mediteren. Nee hoor, dat is niet zweverig.

Leer jouw werk-privébalans bewaken, volg een cursus

Je hebt het al zo druk. Moet je dan ook nog tijd voor een cursus maken? Geloof ons: onze cursussen leveren je juist tijd (en rust) op. 

Volg bijvoorbeeld onze cursus timemanagement (ook online te volgen). Daarin leer je hoe je met een goede planning en een slimme werkmethode nooit meer een te volle agenda hebt. En hoe je rustig blijft als dat een keer wel zo is. 

Heb jij vooral last van opdringerige collega’s die de altijd-aan-staan-mentaliteit in jou hebben aangewakkerd? Volg dan een cursus assertiviteit (kan ook online) en ontdek hoe jij je grenzen op een krachtige manier aangeeft. 

En vind jij thuiswerken een uitdaging op zich? Ook daar hebben we een cursus voor. De cursus thuiswerken leert jou om zoveel mogelijk uit je thuiswerkdag te halen. Met zo min mogelijk stress, een heldere planning én een betere werk-privébalans. 

Klinkt goed? Dan zien we je heel graag binnenkort bij een van onze cursussen.